lørdag 20. mars 2010

I Halvdan Svartes rike


Det er alltid hyggelig å male sammen med andre, ikke minst når man kan gi inspirasjon til hverandre. Jeg har noen venner jeg kan dele denne interessen med. Nå vil jeg trekke fram en pensjonert prost fra Bornholm. Vi gikk på bibelskole og sang sammen i kvartett i 1965-66 (e.Kr.f.). Det skulle gå nesten 40 år før vi traff hverandre igjen. Ingen av oss røpet den gang at vi fusket litt i kunstfaget, men senere skulle vi feriere sammen i Lofoten og nå denne uken på vår hytte på Gautefall. Målet var blant annet å finne inspirasjon til vår kunstneriske aktivitet.
Det har alltid vært en ironisk undertone i vår kommunikasjon. Sånn blir det gjerne når han er dansk og jeg norsk. Men så viser det seg at min danske venn opprinnelig er norsk. Han er direkte nedstammet fra Halvdan Svarte.

Motivene denne gang har naturlig nok blitt hentet fra Halvdan Svartes rike. Om ikke akkurat på Randsfjorden, så er det i alle fall noe som likner. Nisser i Telemark.

2 kommentarer:

  1. Men om han er direkte etterkommer av Halvdan Svarte, da er han jo av kongsslekt! Eneste kjente barn av H.S. er jo Harald Hårfagre.

    SvarSlett
  2. Det hører med til historien at den avgåtte prost og kongeættling er en beundrer av havørnen. På kunstnertokt i Lofoten i 2006 var det likevel lite av det slaget å få ned på skisseblokka.

    SvarSlett